Tryck med Gelli plate

20140319-000948.jpg

Efter att ha sneglat i butikerna, och kikat på You Tube i över ett halvår nu så beslutade jag slutligen i helgen att investera i en Gelli Plate. Gelli plate är en sorts mjuk gelematta som är gjord för att trycka, främst med akrylfärger, på papper eller tyg. Tekniken är att lägga på lager efter lager med olika färger och i olika mönster, trycka av mot plattan, torka sitt projekt och sedan göra om proceduren igen och igen, tills man har det slutliga resultatet och känner sig nöjd.

Ikväll har jag så testat den för första gången och Wow! Hur kul var inte det? Detta kommer att bli en riktigt favorit, det känner jag redan nu. Jag gjorde några tryck för att testa och jag använde samma färger på samtliga tryck men i olika mängd, på olika ställen, ibland med mönstret positivt och ibland negativt. Det var så himla spännande när jag gick lös på det ena lagret efter det andra, i alla mina favoritfärger och succesivt såg att det växte fram något härligt färgsprakande på mina papper. Ja, det var lätt att bl förälskad… 🙂

20140319-001017.jpg

20140319-001036.jpg

20140319-000928.jpg

20140319-000908.jpg

Kommentera

