Lite mer än halvvägs…

Nu har tre av de totalt fyra inplanerade kurstillfällena gått av den mixed media kurs som jag håller i Medborgarskolans regi under rubriken ”Våga måla- en introduktion i mixed media” och det är ett härligt gäng tjejer som samlas för att måla, kladda och testa på olika medier och tekniker på måndagskällarna. Och vilka verk de skapa! Superfina canvas i glada fäger, alla speciella och härliga.

Det är facinerande att se hur precis samma tillvägagångsätt och samma material kan resultera i så olika resultat. Alla vackra och unika. Jag antar att det är det sköna med konsten, att den person som skapar, på något sätt alltid lyser igenom. Smak och tycke blandas med nyfikenhet och mentala begränsningar. Hur svårt kan det inte vara att göra en sned linje när den egna prestationen kräver att linjen ska vara spik rak? Att släppa på kontrollen och prestationen och bara vara nyfiken är inte så lätt alltid. För vissa människor är det lättare men andra måste verkligen kämpa.

När jag målar vet jag faktiskt väldigt sällan vad resultatet ska bli. Det får liksom växa fram i takt med att jag lägger det ena lagret efter det andra. En färg i taget, ett mönster åt gången. Nyfikenheten och överaskningen över hur och vad som ska dyka på min canvas upp är för mig tjusningen med skapandet. För mig är inte resultatet det viktiga utan vägen dit. Att ha kul, att utforska och att utmana mig själv. För att sammanfatta det: ”I just go with the flow”…

20140318-003202.jpg

20140318-003141.jpg

20140318-003219.jpg

Kommentera

