Så har symaskinen återigen kommit till användning

20131017-000530.jpg

Så har den åkt fram igen, min gamla trogna vän, symaskinen. Det är inte så ofta längre som vi kamperar ihop, min symaskin och jag, men visst händer det fortfarande någongång då och då.

Det hela började med att en kär vän började sy jeanskjolar av gamla uttjänta jeans. Hon skapade fantasifulla kreationer i härliga kompositioner och med coola detaljer. Det var mönstrat och det var färgglatt.

Å precis där så startade det, det där med att kläcka idéer om hur jag skulle vilja skapa min personliga jeanskjol. Å lika spontant som kreativitetsverkstan i skallen löpte amok så satte jag igång o klippa. Så här efteråt kan jag tycka att det kanske hade varit bra om jag haft nån plan innan jag satte saxen i de gamla jeansen, eller iallafall låter det bra om det hade funnits en sådan, men nu, liksom alltid när jag skapar, så fanns det ingen och det fick helt enkelt sluta där det bar hän.

Det är kanske inte så många som vet om min sömnadsbakgrund men faktum är att jag sytt ganska mycket i mina dagar. Jag har gått förberedande utbildningar inför textillärarutbildningen och spenderat många timmar med foten på gaspedalen både dag- och nattetid. Kanske ligger det också i generna, med en farmor som var sömmerska och en pappa som sydde byxor ”på gehör” utan att använda en enda tillstymmelse till något mönster. Visst, jag har pluggat mönsterkonstruktion, men det var nog där och då, vid köksbordet i mitt föräldrarhem i Småland, när pappa klippte byxdelar på frihand som jag fick min frihet att skapa utan att använda nåt mönster eller ha en direkt plan för mitt skapande.

Mönster eller ej, plan eller ej, till slut så blev det iallafall en kjol. En svart och grå, pimpad med chockrosa band och stickningar (sömmar). Kunde inte heller låta bli textilfärgen på hyllan utan den fick addera stjärnorna på mittvåden.

Tursamt nog så passade den också, för provat den, nä, det hade jag förstås inte gjort innan den var klar. 😃

20131017-000549.jpg

20131017-000606.jpg

3 reaktioner på ”Så har symaskinen återigen kommit till användning

Kommentera

