En hel pysselhelg är så till ända

”>20130407-225909.jpg

Så var både helgen och jag helt slut. Det har varit en riktig helhelg i Globens Annex på ”Stockholm Scrap & Pearl Event” tillsammans med 1000 andra pysslare. det har varit en helg med med massor av skapande, inspiration, workshop’s, demo’s och testandet av nya produkter och tekniker. Å det har verkligen varit kladdigt och färgstarkt, glittrande och skimrande, det har sprayats och bankats, ja, det har definitivt varit mångsidigt och ibland tålamodskrävande, men inte minst har det varit väldigt, väldigt roligt!!
Utbudet av kurser under helgen var stort och jag gick 4 workshops under eventet där jag lärde mig lite nya tekniker. Tekniker jag nu längtar efter att få utforska närmare.

Portrait of a lady

20130407-225946.jpg
20130407-230116.jpg
En av kurserna jag gick, ”Portrait of a lady”, var för den helt fantastiska Nathalie Kalbach som lärde oss en teknik för att göra porträtt på canvas. Här fick vi jobba med papper och Gesso, svartvita laserutskrifter, vattenlösliga vaxkritor och dekorationer. Jag gjorde ett lite galet och fantasifullt porträtt av mig själv. Det blev ganska häftigt tycker jag. Vad tycker du?

Steampunk20130407-231333.jpg
Detta är Steampunk, en urcool teknik där man använder sig av svart akrylfärg, ”Inka Gold’s” metallpastor och utstansade figurer/blommor. Måste säga att detta var en riktig favorit ur helgens flora av pyssel. Kan se riktigt häftiga projekt framför mig redan nu som jag bara längtar efter att få starta upp.
20130407-230039.jpg

<

Stansa i metall
20130407-230136.jpg
Provade också på att stansa metalltags. Det var inte helt enkelt att få det rakt och på rätt avstånd men vad sjutton! Det är ju första gången och sen är det faktiskt handgjort, vilket faktiskt ger det rättighet att vara både lite ojämt och aningen snett, anser jag. Det är väl det som är charmen, eller hur?

Å sist men inte minst…
20130407-231708.jpg
..gav jag mig också in i att prova maska med skimmergele, måla lite större projekt med vattenlösliga vaxkritor, färglägga med distressdynor och självklart gav jag mig hän i ett hejdlöst sprayande med Dylusionsinkspray, en fantastisk intensivpigmenterad sprayfärg i klara härliga färger. Använde dem bl.a. till en bakgrund på en Ugglecanvas jag gjorde. Deltog också i en workshop där vi lärde oss maskningsteknik, en teknik som man kan använda vid stämpling med gummistämplar för att bygga upp ett större motiv av flera olika motivstämplar. Kul, men inte riktigt min grej. Men visst, det är kul att veta hur man gör.
Det blev som sagt en hel del pyssel, men nu är det över för denna gång. Nu får jag pyssla på ett tag och experimenteta lite och sedan är det bara att invänta 2014 och ett nytt Scrap & Pearl Event! 🙂

2 reaktioner på ”En hel pysselhelg är så till ända

  1. Hej! Vad kul att se dina bilder! Jag vet inte varför jag inte lyckades ta mig fram för att säga hej, för jag var egentligen jättenyfiken och såg att ni satt och kladdade med härliga färger hela helgen… 🙂 (Jag och mina kompisar satt precis på andra sidan gången.) Din Portrait of a Lady-tavla blev superhärlig! Det är bra att det blir 3 dagar nästa år, men vi skulle nästan behöva en vecka, så man hann prata med alla och pyssla ännu mer. =)

    • Hej och tack! Ja, det var en kladdigt härlig helg och visst är det kul? Håller med om att vi skulle behöva en hel vecka, minst! Nästa gång får du gärna komma och säga hej, det är kul. Det är inte alla som gillar det där med kladd.:D Jag har verkligen fastnat i ”kladdträsket”. Det är superkul och det är så härligt att kombinera scraptekniker och material med andra, nya material, blanda och mixa, lager på lager tills man är nöjd. Jag vet inte om du håller på med mixed eller om du mest scrappar men har du inte testat, och gillar lite kladd, gör det!

      //Åsa

Kommentera

