Turkost verkar vara min grej just nu.

Så har ännu en kväll passerat nere i tvättstugeateljen och ikväll lät jag lusten styra färgvalet helt och det är som om fingrarna har magneter i fingertopparna till just den turkosa färgtuben. Efter att ha målat turkost så hysteriskt i flera dagar, ja flera veckor nu, så har jag nu tom lyckats tömma färgtuben.

Jag kan inte låta bli att fundera på varför jag perioder föredrar olika färger. Ibland är det bara rött som gällert, ibland rosa,ibland grönt, ibland är allt bara svart.. Å så just nu då, turkos!

Roade mig med att googla färgen turkos för att se vad den symboliserar. Och då turkos är en blandning av blått och grönt så är det således också en blandning av dessa båda färgers symbolik.

”Grönt kännetecknar barmhärtighet, kärlek och empati. Det är fridens, tillväxtens och sympatins färg. Blå är den färg som kännetecknar lugn, hängivenhet, sanning, allvar och stillhet.”

Jag gick en kurs i Vedic Art under hösten och där handlade en del just om lusten till färg. Att måla med den färg man känner lust inför. Och kanske säger just det turkosa något om mig själv just nu. Och oavsett hur det faktiskt ligger till med den saken så är det faktiskt ganska spännande att stanna upp ett slag och faktiskt reflektera lite över sin egen sinnesstämning i nuet, och jag skulle tro att det också är ganska nyttigt.

20121205-235805.jpg

En reaktion på ”Turkost verkar vara min grej just nu.

Kommentera

