Format är inte alltid enkelt

Nu har jag suttit och smådduttat länge nog med mina småtavlor. Nu är det väl ändå dax att gå från minimalt till kollosalt? Men det där med format är inte helt enkelt. Vissa saker passar liksom inte för det stora, liksom vissa saker och tekniker passar bäst för just det stora och absolut inte låter sig göras i det lilla formatet.

Ikväll har jag gett mig på uppväxlingen till det lite större formatet. Och även om det är svårt att skala upp så tror jag ändå att jag är nåt på spåren. Jag har jobbat ett par timmar ikväll och nu har jag, enligt mig, en rätt schysst bakgrund. Frågan är bara vad jag gör nu? Det känns lite som ett vägval för målningen. Ett beslut måste fattas. Ska den vara föreställande eller ska jag välja att bara leka vidare med färger och former? Hjälp! Jag har ju ingen plan. Det är inte annat än att det skapar en viss beslutsvånda.

Jag inser att detta är en konsekvens som naturligtvis uppstår när man skapar på det sätt som jag gör, och alltid har gjort, för den delen. Att bara göra och liksom se vad det blir. Att aldrig veta innan vad och hur det ska bli. Visst, det är spännande för det mesta, men ibland en aning opraktiskt och smått ångestframkallande. 🙂

Nu har jag iallafall släckt lampan i min tillfälliga atelje (en vaxduk på golvet i tvättstugan) för kvällen och så tänker jag också just nu hantera vägvalet för målningen, dvs jag släcker tanken för idag och parkerar beslutet till en annan dag. Det kommer ju en ny dag imorgon, en dag full av möjligheter att ta nya beslut.

20121205-000028.jpg

En reaktion på ”Format är inte alltid enkelt

Kommentera

