Det är inte alltid lätt att vända tillbaka

Satte mig igår för att jobba med den tredje och sista tavlan i en serie om just tre. Och nej, det gick inget vidare. Färgerna blev fel, tekniken var fel, känslan var fel..ja, allt var helt fel. Åtminstonde var det så det känns när jag satt där vid skrivbordet igår kväll.

Nu har några timmar gått och känslan och tankarna har hunnit landa sedan igår, och när jag nu reflekterar över det som hände så ser jag att inget av det som hände igår faktiskt var fel, nej, det var ju bara annorlunda!

Å kanske är det med målningen som med det mesta här i livet. Alla dessa intryck, erfarenheter och kunskap, allt vi upplever, inom och utom oss, allt detta som bygger upp oss människor, ger olika uttryck, känslor och reaktioner. Kanske är det helt enkelt bara ett bevis på att det gått en tid och jag själv har utvecklats, som person och i och med det också mitt skapande.

Det känns så spännande att fundera över vad kommande förändringarna kommer att erbjuda längre fram. Vad kommer de att ge mig, vad kommer jag uppleva och hur kommer det att påverka mitt uttryck.

Jag har haft en fjäril med mig, i tanken och i mitt skapande under längre tid. En fjäril som för mig fått symbolisera förändring, drömmar och kreativitet.

Kan inte låta bli att tänka på ordspråket: ”-If nothing ever changed, there will be no butterflies”.

20121130-123322.jpg

Kommentera

